Csak erős
idegzetűeknek ajánlom
Előrebocsátom, hogy sem politikai, sem gazdasági elemző nem vagyok. Tanár vagyok. Csak egy mezei bölcsész, 30 éve a pályán. Nem értek sem a makro- sem a mikrogazdasági modellekhez. Nem hozok statisztikákat, grafikonokat. Csak úgy, magamtól leírom, amit láttam, tapasztaltam az elmúlt 23 évben.
18. Hogy mi 18? A bűvös szám. A számháború
kezdete. Ennyi volt az „átkosban” a középiskolai tanárok heti kötelező
óraszáma. Mielőtt továbbmennénk, először is tisztázzuk magát a fogalmat, hogy
mit jelent a kötelező óraszám. Ez azt jelenti, hogy a mindenkori alapfizetésért
hetente hány órát kell tanítania a tanárnak. Ha ennél több órája van, az már
túlórának számít, és azért túlórapénzt fizetnek. És hogy jön ki a heti 40 óra?
Úgy, hogy minden ténylegesen megtartott órához hozzászámoltak kétszer annyi
felkészülési időt. Ebbe a dolgozatjavítás is beletartozik.
A rendszerváltás után az első kötelező
óraszám emelést a Horn-kormány tette meg, amikor egységesítette az óraszámokat,
azaz a középiskolai tanárok kötelező óraszámát is 20-ra emelték.
Ezután a 20 órát tovább növelték 2 órával.
Ezután a 20 órát tovább növelték 2 órával.
Eddig 22 óra/hét volt a kötelező
óraszám. Ami azt jelentette, hogy ha a több azonos szakos tanár van az
iskolában, akkor senkinek nem adott több órát az igazgató, így egy olyan
tantárgy esetén, ahol iskolai szinten mondjuk 66 óra volt adott tantárgyból,
akkor 3 tanárt tudott foglalkoztatni az iskola. Most azonban 26 óra az, amit az
alapfizetésért el kell látni, ami nem azt jelenti, hogy ennyit kötelező is,
mivel a kötelező az 22, csak ha az igazgató nem ad 26 órát, akkor a fenntartó
(KLIK, azaz az állam) visszadobhatja a tantárgyfelosztást. Tehát a korábbi 66
órát úgy kell elosztani, hogy 2×26=52. Így marad 14 óra, ami nagyjából fél
állásnak felel meg. A KLIK ebben az esetben 2 dolgot tesz: vagy keres két
szakos tanárt, pl. matek-fizika vagy kémia, és így oldja meg, vagy egy embert
két iskolába küld tanítani. Gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy minden 6. tanár
feleslegessé válik.
Ehhez jön az, hogy a tanárnak heti 32
órát bent kell töltenie az iskolában. De nem csak úgy, hanem az igazgató
bármilyen feladatra kijelölheti a tanárt. Ezzel további órákat veszítenek a
tanárok, mert minden egyéni foglalkozást, korrepetálást, tehetséggondozást,
stb., amit eddig vagy túlórában végeztünk, vagy a kötelező óraszámot ki
lehetett egészíteni vele, valójában szintén az alapbérért kell elvégezni.
Vagyis ha egy igazgató eddig ki tudott gazdálkodni ezekkel az órákkal még pár
álláshelyet, ezentúl ez sem lesz, így ki tudja, hány tanárnak, fejlesztő
pedagógusnak nem lesz ezentúl órája.
Na és a “végső csapás” az óraszámok
változása. A mindennapos testnevelés és erkölcstan bevezetése miatt (vagy ki
tudja, miért) több tantárgy magasabb óraszáma esett áldozatul. Pl. idegen
nyelv, amit eddig nálunk pl. alapból heti 4-6 órában tanítottunk, ezentúl heti
3 óra lesz, valamint informatika, heti 2-ről heti 1-re csökkent, a
szakmunkásképzőkben a közismereti tárgyak óraszámának erős megkurtítása, pl.
irodalom nem is lesz, ha jól tudom, és tán heti 1 vagy 2 nyelvtan vagy mi lesz.
(Vagy 1+1?; utána kéne nézni.) Szakközépiskolákban (már ahol volt) a 2. idegen
nyelv megszüntetése. Stb. Azaz sokkal kevesebb tanárra lesz szükség ezekből a
tantárgyakból.
Az állam 28 főben határozza meg az egy
osztályba minimálisan felvehető diákok számát. Azaz nem lesznek kis létszámú
osztályok többé.
Erősen korlátozzák a csoportbontások
lehetőségét. Eddig nálunk pl. a matematikát csoportbontásban lehetett tanítani,
ezentúl nem.
Végezetül mivel egyre kevesebb gyerek
van, egyre kevesebb iskolára lesz szükség. Tehát összevonnak, megszüntetnek
iskolákat.
Összességében véve tehát szerény
becsléseim szerint az elkövetkezendő években legalább a tanárok 1/3-át el
fogják bocsátani. Ha nem a felét. :(
Most már nem iskolákban gondolkoznak,
hanem tankerületekben. Erre volt jó az államosítás. Így ugyanis, ha a tanárnak
felajánlanak más iskolában órákat, el kell fogadnia, de ha nem akarja, akkor
már nem kell végkielégítést fizetni neki.
Nem is olyan régen egyébként nagy
elánnal beharangozták az 50%-os béremelést szeptembertől, majd amikor a sajtó
már szétkürtölte, szép sunyin lecsökkentették 35%-ra. És hogy képben legyen,
aki eddig nem tudta: a 35% azért nem emelés valóban, mert minden egyéb pénzt,
túlórapénzt, pótlékokat, óraszámkedvezményeket megszüntetnek, azaz ezzel a
35%-kal csak azt adják vissza, amit elvettek, úgy, hogy közben az eddigi 22 óra
helyett 32 órát kell úm. "bent tölteni". Trükkös. Ez az az óraszám
emelés, ami valójában nem az. Magyarul: úgy csökkentik a fizetésünket, hogy
emelik a kötelező óraszámot, vagyis többet kell dolgozunk ugyanannyi pénzért.
Na de van ennek a szép új életpálya
modellnek egy másik, nem ennyire világosan látható oldala is. Mégpedig az, hogy
minden tanárt visszasorolnak az első kategóriába, azaz tanár 1-be. Bár azt
rebesgetik, hogy akinek van szakvizsgája, azt a tanár 2-be sorolják majd, de
ezt igazából még nem lehet biztosra tudni. Miért baj ez a visszasorolás? Arról
most nem beszélek, hogy egy 20-30 éve tanító tanár számára ez mélyen megalázó,
hiszen a köz egy része úgyis azt mondja, hadd hulljon a férgese, és nagyon
helyes, tegyenek csak vizsgát ahhoz, hogy tovább tudjanak lépni. Úgyis milyen
rosszak a mai tanárok. Igen, nyilván van ebben is valami, noha valójában azt
gondolom, a tanárok nagy része közel sem olyan rossz, ahogy az a köztudatban
él, de ebbe most nem szeretnék mélyebben belemenni.
Nos, hadd írjam le, hogy is lesz ez az
életpálya modell a tervek szerint. Minden tanárnak 3 fős bizottság előtt kell minősítő
vizsgát tennie. Akit ez a 3 fős bizottság alkalmatlannak ítél, az soha többé
sehol nem taníthat. Igaz, van még lehetősége javítani, de az egyelőre nem
világos, hogy azt milyen bizottság előtt teheti meg. Feltehetően ugyanúgy egy 3
tagú bizottság előtt.
„Ha
a Gyakornok a külön jogszabályban foglaltak szerint a megismételt minősítő
vizsgán, vagy a Pedagógus I. fokozatba besorolt pedagógus a megismételt
minősítési eljárás eredményeként „nem felelt meg” minősítést kapott,
közalkalmazotti jogviszonya, munkaviszonya e törvény erejénél fogva megszűnik.”
Knt. 64. §
A kérdés ott kezd izgalmas lenni, hogy
kikből áll majd ez a 3 tagú bizottság. Egyik tagja az iskola vezetője, ez akár
lehet jó is, de mellette van 2 külső tag. Az országos pedagógiai-szakmai
ellenőrzést az Oktatási Hivatal szervezi a kormányhivatal közreműködésével. Így
valójában hiába lesz ott az iskola igazgatója, 2:1 arányban a bizottság külső
tagjainak szavazata dönt. Így elvileg külső, objektív mércével mérő szakemberek
döntenek arról, ki alkalmas arra, hogy a gyerekeinket tanítsa. A gyakorlatban
azonban így szól a törvény:
„A
minősítési eljárás során minden pedagógusra egységes, nyilvános szabályok
vonatkoznak. A minősítő bizottság a jelölt pedagógus teljes körű tevékenységét,
különösen a jogszabályokban és a pedagógus munkaköri leírásában megfogalmazott
kötelezettségek teljesítését vizsgálja.” Nkt. 64. §
Ez a paragrafus önmagáért beszél: ez nem
a pedagógusokról szól valójában, nem is a gyerekekről, hanem arra ad
lehetőséget a mindenkori hatalomnak, hogy hithű pártkatonákkal hithű alattvalókat
neveltessen magának, hiszen a jogszabályokat ők hozzák, és a pedagógusok
munkaköri leírását is ők végzik.
A fentebb leírtak alapján elmondható
tehát, hogy van lehetőség szelektálni, hiszen a tanároknak legalább a felét
minden fennakadás nélkül lehet akár alkalmatlannak is nyilvánítani. Ki lehet
találni, kik lesznek „alkalmatlanok”.
Vagy én volnék paranoiás? Végül is épül a szép új világunk...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése