2013. augusztus 22., csütörtök

Tanárszemmel 1.

Az alábbiakban vállaltan elfogult írásom olvasható.




A nyakunkon a szeptember. Mindjárt becsöngetnek. Az az igazság, hogy a tanároknak már van, ahol be is csengettek. Véget ért a nyári szünet, kezdődik az új év. Látszik ez a sajtóban is, megint szaporodnak a pedagógusokkal foglalkozó cikkek. Bizonyos sajtómunkások (a kifejezést Föld S. Pétertől – továbbiakban FSP – kölcsönöztem) a megszokott színvonalon, azaz színvonaltalanságon igyekeznek értelmezni a problémát. A köz viszont újra értetlenül áll a jelenséggel szemben. Itt az idő, hogy végre tiszta vizet öntsünk a pohárba.

A sorrend véletlenszerű, nem fontossági sorrendben öntöm azt a bizonyos vizet, hanem ahogy eszembe jut.

Az első, hogy akkor most mégis mennyi is az az annyi. Az a jó, hogy valójában mindenki tudni véli, mikor és mennyi fizetésemelést kapnak a tanárok. És ezek a bizonyos sajtómunkások (by FSP) szemérmetlenül le is írják ezt. Nos, én pedig ezennel minden pedagógus nevében kikérem magamnak, hogy a zsebemben turkáljanak. Vajon fent nevezett sajtómunkások mikor hozták nyilvánosságra a maguk fizetését/munkaidő? Vagy bárki másnak a fizetését, fizetésemelését? Nem néztem ugyan utána, hogy van-e arra törvény, hogy láthatjuk-e a másik fizetését, de igazából azt gondolom, ha a kollégáim se láthatják, és zárt borítékban kapjuk az elszámolást, az nem véletlenül van. Tehát tisztelt sajtómunkások, kéretik a továbbiakban nem turkálni a mi zsebünkben, és főleg nem valótlanságokat állítani a fizetésünkről.

A másik kedvenc téma a tanárok hozzáértése. Ha nagyon pikírt akarok lenni, azt mondom, hogy minden országnak olyan pedagógusai vannak, amilyet megérdemel. Miért? Mert nézzük csak meg, hova mennek dolgozni a tehetséges fiatalok, milyen pályát választanak! Én úgy látom, a legjobbak számára három nagyon fontos tényező van: kreativitás, szabadság és pénz. Ezek közül a pedagóguspályán a kreativitás többé-kevésbé megvan, de a pedagóguspálya talán soha nem állt ilyen messze a szabadságtól, mint manapság. És ha ehhez még pénz is alig társul, akkor ez lesz az eredmény, amit látunk: a gyerekeinket az öregecskedő feleségek és háziasszonyok tanítják, mert nekik muszáj ezt is elvállalni, ennyiért, ha nincs más. És nincs más.

Ezzel eljutunk a következő, mostanában szintén gyakran hangoztatott kérdéshez: miért nem sztrájkolnak a pedagógusok. Gyávák vagyunk és szolgalelkűek? Lehet. Csakhogy egy középkorú családanya nem fog forradalmat csinálni. Neki haza kell érni időben, el kell hozni a gyerekeket az óvodából, iskolából, vásárolni, vacsorát készíteni, leckét kikérdezni a saját csemetétől, esti mesét mondani, főzni, mosni, takarítani, mert a férjének kell megkeresnie azt a pénzt, amit ő nem tud megkeresni. Vagy ha a férje se tud, akkor délután és este másodállást kell vállalnia, hogy meg tudjon élni. Kérem szépen, mégis mikorra illessze be a programjai közé a forradalmat? Éjjel még a katonák se harcolnak. Valamikor aludni is kell. És akkor még nem beszéltem a következő napi teendőkről, az órákra való felkészülésről, dolgozatok javításáról, iskolai- és osztályprogramok szervezéséről, értekezletekről, stb. Azaz a pedagógusmunka kívülállók számára láthatatlan részéről. Mert a tanítás nem annyi, hogy „leadom” az órát, és megyek haza.

Szóval tessék mondani, mikor csináljunk forradalmat?



A folytatásban az életpálya-modellről.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése