Okvetetlenkedések az oktatásról
Ez egy 2007-ben írt szöveg. Önmagamat plagizálom. Nem azért, hogy verjem a mellemet, hogy lám, lám, én már akkor megmondtam (amúgy már sokkal korábban megmondtam, csak nem írtam le), hanem azért, mert fájón aktuális.
És akkor most az alábbiakban következzen a régi írásom:
Ma reggel azt mondta a lányom, hogy nincs kedve iskolába
menni. A fiamnak már szeptember óta nincs. Igaz, ő már 12 éve koptatja az
iskola padjait, ennyi idő alatt bele is lehet unni. Annak idején, amikor kicsi
volt, alig várta, hogy iskolába mehessen végre. Tele volt tudásvággyal, nem is
bírta kivárni, előbb megtanult olvasni, magától, na és írni is, ákombákom
betűkkel. Aztán alighogy elkezdték, jött azzal, hogy már nem szeret olvasni,
legnagyobb bánatomra. Ez azóta se változott. Ennek ellenére olvas, de közel se
úgy, mint én annak idején, hogy bújtam a könyveket éjjel-nappal.
A lányom viszont ilyen. Ritka az, amikor nem könyvvel a
kezében látható. Csak a kötelező olvasmányt nem olvassa szívesen. Azt mondja,
unalmas. És szerintem igaza van.
De vajon miért nem szeretnek a gyerekek iskolába járni?
Miért az a sok szorongás, félelem, idegeskedés?
Amikor először beszéltek az oktatás reformjáról, nagyon
megörültem, én balga, azt hittem, na, most vége mozdul valami a mi jó öreg,
poros, elavult oktatásügyünkben is. Vidám gyerekek lesznek, gyomorgörcsök és
izzadó tenyér nélkül, az iskola megújul, és tényleg azzá válik, aminek lennie
kéne: a tudás tárházává. Mosolygós és kedves pedagógusok fogják egyengetni a
nebulókat a tudás útján. És mire az ifjú ember kikerül az iskolából, kellő
önbizalommal, tudással felvértezett, megfelelően kreatív, sorsát irányítani
kész önálló felnőtté válik.
Ezzel szemben mit látok? Semmit. Illetve a semminél is
rosszabbat: iskolabezárásokat, kötelező óraszám-emelést, kedvetlen tanárokat,
még kedvetlenebb diákokat.
Egy ismerősömtől hallottam éppen tegnap, hogy már
vizsgálják, hova lettek azok a milliárdok, amiket az unió adott az oktatásügy
reformjára. Az persze nem lepett meg, hogy én nem is hallottam ezekről a
pénzekről, mert nem foglalkozom ilyen kérdésekkel. Az lepett meg, hogy ha
tényleg több milliárd forintot kaptunk az uniótól, akkor ez miért nem látszik
még csak nyomokban sem az iskolákon? Vagy már megint túl naiv vagyok, amikor
azt hiszem, hogy az oktatásügy és az iskola összefügg egymással?
Na és hol van a reform? Az én értelmezésemben a megszorítás és a reform az nem ugyanazt jelenti. Viszont én reformot még nem láttam.
Számomra a reform valamiféle korszerűsítést (is) jelentene. Például jobb
ellátottságú iskolákat, korszerű, modern, gyerekbarát berendezést, olyan
székeket, amelyeken ülni is lehet. Aki ült már szülői értekezleten, az tudja,
miről beszélek. Sokszor eszembe jut, hogy ha én alig bírok ki egy órát azokon a
székeken, vajon a gyerek hogy bír ki hat, hét órát? Na és micsoda marhaság már
ez a szülői értekezlet is? Minek? Kinek? Utálja szülő, tanár, a szülők fele el
se jön. Miért nem lehet valami életszerűbbet kitalálni? A XXI. században? A
számítógép és internet világában? A mobiltelefonok világában? Amikor
Magyarországon 100 főre jut 103 telefon. (Ha jól emlékszem az adatokra.)
Na és a világítás? Nem tudom, feltűnt-e rajtam kívül
valakinek, hogy az iskolákban még mindig ugyanolyan neonnal világítanak, mint
az én gyerekkoromban, noha már akkor is lehetett tudni, hogy rongálja a szemet.
Másfelől itt van a tanár és a diák. A lányom azt mondja,
nagyon szereti a matektanárnőt, mert bár szigorú, de kedves. A folyosón is
rámosolyog a gyerekekre. Vajon hogy csinálja? Különben mindegy is, bennem
inkább az merült fel, hogy na és a többi tanár miért nem???? Nem őket akarom
bántani, félreértés ne essék, de a reformba nekem az is beletartozna, hogy a
tanári pálya becsületét helyre kellene állítani, hogy az menjen tanárnak, aki
akar, és nem az, akit nem vesznek fel máshova. És hogy a tanár annyi órát
vállalhasson, amennyit szívesen is csinál. És persze jól! A fiam
franciatanárnője például így csinálja, megteheti, a férje nem tanár, nem
kenyérre kell a pénz. És érdekes módon mindig jókedvű, vidáman megy órára,
türelmes a gyerekekkel. Nyilván alkatilag is ilyen, de azért megnézném, hogy ha
reggeltől estig kellene tanítania, akkor is tudna-e ilyen derűs és
kiegyensúlyozott lenni.
Aztán itt van még az a kérdés is, hogy hány gyerek legyen az
osztályban? Nem mondom, hogy jusson minden gyerekre tanár, de azon azért
érdemes lenne elgondolkozni, hogy ha minket, felnőtteket terelnének be egy
akkora terembe, mint egy osztályterem (és a mai osztálytermek nem akkorák már,
mint régen), 30 kollégával összezárva, és úgy kellene napi 6-7, időnként 8 órát
eltöltenünk, egész nap kényelmetlen székeken ülve, csöndben maradni,
jegyzetelni, figyelni, közben csak 45 percenként állhatnánk fel, 10-15 percre,
és akkor lehetne csak enni, inni, mozogni, beszélgetni, szükségünket végezni,
na, vajon mi mit szólnánk ehhez? Ráadásul esetleg éppen azzal a kollégánkkal
kellene megosztanunk az asztalunkat, akit a legjobban utálunk. Csak mert a
főnök azt mondta.
És különben is: miért van nekik 8 órájuk? És a 8 óra után
még hazajönnek, tanulnak, leckét írnak. Napi 9-10 óra tanulás. Aminek a 90%-a
örökre elvész. Vagyis a másik problémám a tananyaggal van. Reáltárgyakból
olyanokat tanulnak, amiről én még csak nem is hallottam. A lányom ötödikes
matekpéldáit se tudtam már tavaly megoldani. (Ezek szerint én butább vagyok,
mint egy ötödikes.)
Aztán itt vannak a kötelező olvasmányok. Hogy lehet az, hogy
ugyanazok a kötelezők már vagy 50 éve? Jó, lehet, hogy csak 40. Persze, a
klasszikus az klasszikus. Na de 40 éve nem is írtak az írók semmi olyat, amit
érdemes lenne bevinni az iskolába? Amiről érdemes lenne tanulni? Szóval a fene
se érti ezt. A világ meg közben mennyit ment előre. Igaz, nem a könyvek által.
(Vörösmarty után szabadon.)
Szóval nem értem én ezt az egészet. Lehet, hogy itt is
felütötte a fejét a pancserizmus? Vagy megint én vagyok hülye?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése