Nemrég eszmét cseréltem kollégákkal
arról, vajon miért nem sztrájkolnak a pedagógusok.
Az ő véleménye egyértelműen az volt, hogy azért, mert gyávák vagyunk. Jellemző módon a kolléga férfi, és ezzel nem a hagyományos férfi-nő ellentétet kívánom kiélezni, sokkal inkább arra szeretnék rávilágítani, hogy a pedagógusok nagy része, beleértve az óvodapedagógusokat is, nő. Méghozzá a negyvenes és ötvenes korosztályból. Legtöbbjük családos, vagyis a tanítás (óvodapedagógusoknál nevelés, foglalkozás) után, amikor elvégezte az egyéb iskolai (óvodai) feladatokat is, hazamegy, útközben felszedi a gyerekeket óvodából, iskolából, bevásárol, mos, főz, vasal, takarít. Ez a mi forradalmunk.
Az ő véleménye egyértelműen az volt, hogy azért, mert gyávák vagyunk. Jellemző módon a kolléga férfi, és ezzel nem a hagyományos férfi-nő ellentétet kívánom kiélezni, sokkal inkább arra szeretnék rávilágítani, hogy a pedagógusok nagy része, beleértve az óvodapedagógusokat is, nő. Méghozzá a negyvenes és ötvenes korosztályból. Legtöbbjük családos, vagyis a tanítás (óvodapedagógusoknál nevelés, foglalkozás) után, amikor elvégezte az egyéb iskolai (óvodai) feladatokat is, hazamegy, útközben felszedi a gyerekeket óvodából, iskolából, bevásárol, mos, főz, vasal, takarít. Ez a mi forradalmunk.
Ez azonban csak az egyik ok, talán a
legnyilvánvalóbb, de a kérdés ennél sokkal összetettebb. Van olyan, ami
kívülről nézve talán nem ennyire evidens. Például a tanár személyisége. A tanár
nem agresszív. Ugyan legtöbben valamilyen szinten domináns egyéniségek vagyunk,
de ez jórészt abban nyilvánul meg, hogy képesek vagyunk egy csoportnyi vagy egy
osztálynyi gyereket általában egészen jól elnavigálni a tudás tengerén. Legtöbbünk
még az iskolaigazgatásig se viszi, hiszen az már más világ.
Az igaz, hogy Egerben is voltak nők, de
talán éppen Eger példázza legjobban a nők bátorságának mikéntjét, hiszen ott a
férfiak oldalán harcoltak, vállvetve, akik nem a nők szoknyája mögül kikiabálva
próbálták legyőzni a törököket. Ha Egerben is zömmel nők lettek volna, úgy
vélem, legalábbis kétséges lett volna a csata kimenetele. Nem azért, mintha a
nőkben nem lenne elég kurázsi, hanem azért, mert bizonyos dolgokhoz még mindig
elég kevés az amazontermészet.
Lehet persze minket azzal is vádolni,
hogy szervilisek vagyunk, de én azért megnézném azt az embert, aki a mi
helyünkben bátrabb lenne. Egyfelől ott az emberben a gyerekek iránti
felelősségérzet, mert ha mi sztrájkolunk, akkor mi lesz velük. Sokan mondják,
hogy a sztrájk érettségi idején lenne leghatékonyabb, egyébként ebben van
valami, hiszen ha egyébként sztrájkolnánk, akkor is be kéne menni, mert a
gyerekfelügyeletet biztosítani kellene. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy
bent vagyunk, bemegyünk az órára, de nem tanítunk, és nem kapunk fizetést sem
aznapra. Majd az így kiesett órákat pótolni kell, mondjuk be kell menni
szombaton. Vajon mennyire lesz szimpatikus az ügyünk egy olyan gyereknek,
akinek miattunk kell bemennie szombaton az iskolába?
A pedagógusok társadalmi megítélése
viszont így is nagyon rossz, a legtöbb ember, ha meghallja azt a szót, hogy
tanár, negatívan reagál. Okkal vagy ok nélkül, ez most a téma szempontjából
mindegy. De vajon ki az, aki ezzel a tudattal még ki akarna állni sztrájkolni,
még jobban magára haragítva a társadalom többségét?
Legvégére hagytam a fő okot: a pedagógus
többnyire okos, értelmes ember. Mondhatnám értelmiségi. Még akkor is így van
ez, ha esetleg valaki számára ez nem nyilvánvaló. Talán elmondhatom azt is,
hogy az átlagnál jobb helyzetfelismerő képességgel rendelkezik, és képes
villámgyors döntések hozására, hiszen nap mint nap ezt kell gyakorolnia a gyerekek
között. Így aztán képes villámgyorsan átlátni azt is, hogy az esetleges
sztrájkkal nem érne el semmit. A hatalom csak az erő nyelvén ért. És hol van ma
a pedagógus kezében az az erő, amivel hatékonyan képes lenne az érdekeit
megfelelőképpen képviselni?
A lista közel sem teljes, de talán ebből
is látszik, hogy a sztrájk kérdése nem olyan egyszerű, amilyennek első
ránézésre tűnik. Megoldási javaslatokat, úgy vélem, minden pedagógus örömmel
fogadna.
Én magam egyébként egy gyakorló pedagógusokból
álló, alulról szerveződő, új szakszervezetben látnám a megoldást, akik nem
főállásban, és főleg nem a mindenkori hatalommal kollaborálva lennének képesek
képviselni a saját érdekeiket is. Addig is, amit mi, „mezei” tanárok, óvónők
tehetünk, az, hogy az internet, vagy bármilyen más eszköz nyilvánosságának
segítségével hallatjuk a hangunkat. Elvégre ha képesek vagyunk harmicvalahány
alulmotivált rakoncátlan gyereknek megmagyarázni a relativitás elméletét, a
szív működését, a kovalens kötést vagy Ady életpályáját, akkor talán képesek
lehetünk arra is, hogy felnőttekkel megértessük: nem ellenük, hanem értük vagyunk,
és az élhető jövőért. Hogy ha megbíznak bennünk annyira, hogy a kezünkbe tegyék
gyerekeik nevelését, oktatását, akkor bízzanak abban is, hogy nem ellenük,
hanem értük is harcolunk.
A napi feladataitok becsületes elvégzéséhez kell a legtöbb bátorság!
VálaszTörlésAz tény , hogy valahol, valami nagyon elromlott! Még magamnak sem merem a dolgok egymásra épülését sorba szedni, és kielemezni, mert az út amin mostanság botorkálunk, nagyon rossz irányba vezet!
A Turul követése még sohasem vitt a béke szigetére!
Ez így van. Sajnos.
Törlés