Kritika Mark Gungor Lelki társam
című cikkéről
A cikk szerzője azt
fejtegeti, hogy az a keresztény körökben is elterjedt nézet, miszerint egy
embernek teremtett volna Isten egy másik emberi lényt, ún. lelki társat, az
Igazit (nagy „Ő”), nem bibliai. Zeuszra és a görög mitológiára vezeti vissza. Az
érvelése azonban több ponton is vitatható.
Ebben az írásomban ezt
kívánom megvizsgálni.
Attól, hogy a görög
mitológiában is szerepel egyféle magyarázat arra, miért lesznek szerelmesek
egymásba bizonyos emberek, míg mások nem, még nem kizárt, hogy a bibliai
Istennek is van erre vonatkozó mondanivalója. Ha ez nem így volna, el kéne
vetnünk pl. az özönvíz történetét is, mivel nemcsak a Biblia ír erről, hanem
nagyon sok eredetmondában szerepel.
Gungor elemez pár bibliai
példát, és ezek alapján jut arra a következtetésre, hogy ma Isten nem így
cselekszik, tehát nincs is erről mondanivalója. Figyelmen kívül hagyja
ugyanakkor a Biblia egészének szellemiségét, így a kiragadott részekkel hamisan
próbálja a maga igazát alátámasztani. Nem azt kutatja, mi az, amit Isten erről
a témáról ír, hanem a maga nézetei mellé keres olyan példákat, amelyek az
összefüggésekből kiragadva alkalmasak arra, hogy ezzel alátámassza a
mondandóját.
Valójában úgy vélem, ha a
Biblia álláspontját meg akarjuk vizsgálni erről a témáról, akkor a Teremtésből
kell kiindulnunk. Onnan, hogy Isten megteremtette Ádámnak a nőt. Nem Marcsit,
nem Julcsit, és nem is több nőt, hogy Ádám választani tudjon, hanem Évát.
Az, hogy valaki megtalálja
az „Igazit”, még nem garancia arra, hogy együtt is tud vele élni. Még akkor
sem, ha keresztényekről beszélünk. Tehát a párunk megtalálása után igenis
szükségünk van mindazokra a képességekre a jó házassághoz, amelyeket Gungor is
említ. Ő érvként használja ezeknek a képességeknek a szükségességét annak
alátámasztására, hogy nincs ún. Igazi. Noha valójában itt két különböző
dologról van szó: a társunk megtalálásáról, és a jó kapcsolat kialakításáról. Az
általa felsorolt tulajdonságok valójában nem a társunk megtalálásához
szükségesek, hanem ahhoz, hogy jó kapcsolatban tudjunk élni. Tehát valójában a
nagy Ő léte nem zárja ki, hogy nekünk tenni kell a jó kapcsolatért.
Ez a fajta gondolkozásmód
azt is sugallja, hogy valójában teljesen mindegy, ki lesz a társad, bárkivel
képes leszel boldog házasságban élni, amennyiben birtoklod a „becsületességet,
igazságot, bölcsességet, önfeláldozást, jóságot…stb.”. Ugyanakkor ez a
valóságban egyáltalán nem igaz, ezt mindenki tudja, aki legalább egyszer volt
már szerelmes. Egyáltalán nem vonzódunk bárkihez vagy mindenkihez. Erre vonatkozó
kutatások egyébként folytak már, amelyek megállapították pl. azt, mennyire
fontos a másik ember bőrének illata a párválasztásnál. Tehát vannak olyan
kritériumok, amelyek mentén vonzódunk valakihez, illetve párt választunk
magunknak. Ha ezt nem Isten hozta létre az emberben, akkor csakis evolúciós
úton alakulhatott ki. Más magyarázatot nehéz elképzelni arra, miért indulnak
meg az emberben kémiai változások egy másik ember közelségében, míg mások
közelségében nem. Ki-ki döntse el, melyik szimpatikusabb neki: hogy Isten
alkotta így az embert, vagy hogy az evolúciós folyamatok eredménye ez a kémiai
vonzódás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése